När marknader växer så tillkommer alltid fler aktörer, valen blir fler och det blir svårare för oss som konsumenter att veta vilka vi ska välja. Nästa steg är att en helhetsleverantör tar plats som ska hjälpa oss att välja och som trenden ser ut så är det precis vad vi konsumenter vill. Frågan är om det finns några nackdelar med allt-i-ett-lösningen och vad nästa steg skulle kunna vara.
Helhetslösningen för ekonomi
I Breakit kan vi läsa om en låneaktör som hjälper dig som konsument att jämföra flera olika banker och långivare och därmed ska bidra till att du får rätt lösning. Låneförmedlare är inget nytt fenomen utan det finns ett antal riktigt bra aktörer som du kan anlita. Det nya här är att man vill ta ett brett grepp över hela privatekonomin och bli en plattform, ett nav för dina val.
Platsen dit du återvänder för ekonomifrågor
Genom att vara platsen där du återvänder för att få svar på frågor om ekonomi, där du kan se ranking på olika långivare och liknande så ska man bli din väg när du ska teckna ett lån eller köpa en försäkring.
Helhetslösningen för film
Med det enorma utbudet av filmer som finns idag så kan det vara svårt att veta var man ska börja. Ska du välja en bra film en kväll så kan man lätt bli sittande med en gammal klassiker, det finns för många nya så valet blir passivt istället. Lösningen är en filmtjänst som loggar dina val av filmer, lär känna dig och rekommenderar nya filmer som du borde tycka om. Du behöver inte tänka längre och får filmer som du gillar levererade på löpande band.
Helhetslösningen för kaffestunden
Ställ dig vid kaffehyllan i en livsmedelsaffär och försök välja något nytt. Det finns 100-tals alternativ bara inom segmentet mörkrost. Några leverantörer har insett att de kan plocka ut ett 20-tal kaffesorter, ge dessa färgkoder och låta dig brygga en kopp kaffe med ett knapptryck. Om du gillar starkt så tar du en mörk färg och gillar du svagt så tar du en ljus färg.
Vad är nästa konsumtionstrend?
En möjlig väg framåt är att vi får en megaaktör på marknaden som använder sig av Big Data och artificiell intelligens för att förstå dina köpbeteenden. Den kommer rekommendera dig ett kaffe just den tiden på dagen som du brukar vilja fika, den kommer påminna dig om att det är dags att hoppa in i din självkörande bil och åka hemåt när arbetsdagen börjar ta slut. Den rekommenderar dig ett bolån och ett hus när det borde vara dags att flytta.
Vad innebär det här framtidsscenariot?
Först och främst så kommer de så kallade filterbubblorna att växa sig stora och täcka in hela våra liv eftersom maskinen som rekommenderar oss saker gör det baserat på erfarenheter. Vi kommer inte att behöva tänka utan bli serverade med saker hela tiden. Det som får den här idén att falla på sin orimlighet är att vi trots allt är spontana varelser. En rekommendation kan för de flesta av oss behöva vara helt ”tagen ur luften” för att vi ska uppleva det som inspirerande och intressant.
Är det bra med helhetslösningar?
Det finns självklart fördelar med att låta någon annan rekommendera oss saker, vi slipper ödsla tid på sånt vi inte är intresserade av eller bedömer att vi är bra på att fatta beslut om. Risken är dock att den som rekommenderar oss något gör det på grunden som gynnar någon annan än oss själva. Av den anledningen är det alltid bra att förhålla sig kritisk till saker, läsa på, ifrågasätta och hålla sig uppdaterad som konsument.
Vårt tips för dig som vill ha hjälp med ekonomin
Gör alltid en grundläggande bakgrundskontroll på företaget som erbjuder sig att hjälpa dig. Läs på om produkterna och tjänster och se till så att du förstår verksamhetens agenda. Om du ska få hjälp att välja försäkringar, ta reda på vad du behöver ha koll på för att göra ett bra val när du ska köpa en försäkring.
När du har kvalitetssäkrat leverantören
När du har kvalitetssäkrat leverantören och förstått grunderna i det du ska köpa, låt helhetsleverantören göra sitt jobb. De har trots allt valt att fokusera heltid på att särskilja olika banker, försäkringsbolag eller elleverantörer. Med största sannolikhet bär de på insikter som kan hjälpa dig att spara både pengar och huvudvärk.