Skattelättnad elbilar

Skattelättnad för elbilar är en av många fördelar man får av att köpa och köra mer miljövänligt. Vår miljö är i stor nöd och den behöver all hjälp den kan få, en del av miljöarbetet är att få oss människor att välja el- eller hybridbilar. Att köra en elbil minskar dina utsläpp avsevärt och även dina kostnader. Här får du lite nyttig information om den aktuella skattelättnad som elbilköpare idag kan få.

Före Juli 2018

Juli månad 2018 är en betydande datum eftersom den nya lagen om skattelättnad då trädde i kraft. Om du köpte en bil som var registrerad innan Juli 2018 fick du en skattelättnad på 20.000/40.000 kr beroende på vilken typ av miljöbil du köpte. Även miljöbilar med utsläpp under 95gram per CO2/km fick då en skattelättnad. Det förändrades den 1 Juli 2018 då en helt ny lag om skattelättnad infördes.

Efter Juli 2018

Den nya lagen innebär att bilar som registreras efter 1 Juli 2018 får en höjd skatt de tre första åren på vägen. Ökningen är hög, mellan 200-400% kan man räkna med. Efter tre år minskas skatten till den ursprungliga. Trots det gör den nya lagen troligen att bilköpare tvekar till att köpa bilar som får höjd skatt. Främst gäller höjningen bilar som är tunga och har stora utsläpp, som stadsjeepar och sportbilar.

Om du vill tjäna på den nya lagen bör du köpa en hybrid-, ladd hybrid- eller elbil som får en bonus på inköpspriset, mellan 10.000-60.000 kr dras av. Dessa miljöbilar är mycket dyrare att köpa, därför gör regeringen det enklare och mer attraktivt att köpa rena miljöbilar. Utöver upp till 60.000 kr i bonus på inköpspriset ändras också räkningen av koldioxidutsläpp vilket gör att vissa miljöbilar kommer inte längre att få bonus eller få mindre i bonus.

Hur du kan vända reglerna till din fördel

För att vända reglerna till din fördel behöver du köpa en elbil som är ny. Fast de äldre elbilar också ger dig skattelättnad är det en stor ökning för bilar som registrerats efter 1 Juli 2018. En annan fördel med nyare elbilar är att de har bättre batteritid och du får den senaste tekniken som hjälper dig att köra miljövänligare samtidigt som du kör billigare.

Om du bor i centrum eller i en stad kan du tjäna stort på lagändringen. I stad eller liknande har man stora möjligheter att köra med rena miljöbilar, ladd stationer finns mer tillgängligt och du kan klara dig mellan laddningarna. Så, om du har möjlighet är en elbil utan tvekan det bästa köpet. Dessa bilar har inga utsläpp, batteriet håller relativt länge idag och den högsta bonusen gäller på alla rena elbilar.

Bonus-Malus

Den nya lagen bonus-malus kommer inte att beröra elbilar eftersom de ger 0 i utsläpp. Den lagen ger en straffskatt till bilar som släpper ut mer än 60g CO2/km under tre år. Denna straffskatt ska då betala bonusen till rena miljöbilar. På detta sätt behöver inte staten stå för pengarna utan lagen betalar sig själv, en självförsörjande lag.

Fördelar med elbilar är många

Du får lägga 60.000-140.000 kr mer när du köper bilen men detta tjänar du fort in på att äga en elbil. Förutom att bonusen och den låga ljudnivån är bra finns det ännu fler fördelar med elbilar. Tillgängligheten är bättre idag att ladda elbilar, även de som bor utanför städerna kan äga en elbil. Kostnaden per mil är ungefär 1-2 kr vilket är en stor skillnad jämfört med alla andra biltyper. Du skulle kunna räkna på vad ett extra lån på 100.000 kr skulle kosta och jämföra det med månadskostnaden du sparar på att inte betala för bensin eller annat drivmedel.

Sammanfattning av skattelättnad för elbilar

Om du köper en elbil som är registrerad innan 1 Juli 2018 får du en inköpsbonus på 40.000 kr. Om du däremot köper en elbil som är registrerad efter Juli 2018 får du en inköpsskatt på 60.000 kr. Elbilar är den bästa biltypen om det gäller ett nybilsköp, även andra typer av miljöbilar får bonus men elbilarna är de som ger mest i bonus.

Utöver inköpsbonus får du som bilägare en mer ekonomisk körning vilket gynnar dig under hela tiden som du äger bilen. Elbilar är också billigare än fossildrivna bilar när det gäller service eftersom elbilar är byggda med färre komponenter. Även ljudnivån är väldigt låg, ofta hörs bilen knappt när den är igång.